Презентація досвіду
Презентація досвіду
Проблемне питання, над яким працюю:
"Використання інтерактивних технологій під час вивчення історії"
Повноцінні тільки ті знання, які дитина
здобула власною активністю.
Йоганн Песталоцці
Я - вчитель історії не тільки за дипломом ,
а й за покликанням , і своєю професією дуже пишаюся. Особливість моєї професії
в тому , що щодня й щогодини несу учням знання. Я -
вчитель , і тому переконана, що моя робота, знання та вміння необхідні людям,
яким завтра вступати в самостійне життя. Моє професійне кредо - постійний
пошук, самовдосконалення , адже , навчаючи інших , я навчаюся сама.
Діяльність на уроках історії спрямовую на розвиток пізнавальної
активності школярів, та розвиток їх творчих здібностей . Підбір методів
навчання забезпечує реалізацію цілей історичної освіти, допомагає розвивати
творчу особистість учня, формувати його життєві і соціальні компетенції ,
займати активну громадянську позицію. Прагнення створити людину,
конкурентноздатну взаємодіяти зі світом XXI століття, зумовило вибір теми , над
вивченням якої я працюю . Адже “Використання інтерактивних технологій“ і є
найактуальнішою темою , що сприяє реалізації завдань сьогодення
Чого чекає дитина, яка переступає поріг школи? Лише успіху. Ситуація
успіху - необхідна умова для позитивного ставлення школяра до навчання. Я
переконалася, що успіх пов’язаний з відчуттям емоційного піднесення, створює
відчуття внутрішнього благополуччя. Один раз, переживши успіх, учень буде знову
і знову прагнути до нього.
Новітнє суспільство висуває нові вимоги до освіти, однією із яких є
підготовка людей, спроможних приймати критичні рішення, знаходити спосіб
спілкування в новому оточенні, які достатньо ефективно встановлюють нові
стосунки у швидко змінюваній реальності. Активність, самостійність, творчість,
здатність адаптуватися до стрімких змін — ці риси особистості стають
найважливішими на сучасному етапі історичного розвитку, а їх формування
потребує реалізації нових підходів до процесу навчання.
Вимоги часу, реформування системи освіти в Україні орієнтують учителів
на відмову від авторитарного стилю навчання на користь гуманістичного підходу й
застосування методів, що сприяють розвитку творчих засад особистості з
урахуванням її індивідуальних особливостей.
Досліджуючи проблему «Використання інтерактивних методів на уроках
історії», я практично завжди намагаюся створити такі умови, за яких був би
ефективним обмін знаннями, ідеями, способами діяльності між усіма учасниками
навчально-виховного процесу, що в кінцевому результаті дозволить досягнути
відчуття успіху та благополуччя. Атмосфера доброзичливості та взаємної
підтримки на такому уроці обов’язкова.
Актуальність теми визначається в тому, що використання інтерактивних
методів дозволяє школярам краще засвоювати матеріал, знаходити ефективні
рішення для будь-яких проблем, дає можливість особистості досягнути бажаного
результату, творчо підходити до підготовки уроків, самореалізуватися.
Мета моєї роботи полягає у впровадженні інтерактивних методів в
навчально-виховний процес для оптимізації навчання, формування інформаційної
компетентності учнів, критичного і логічного мислення, розвитку пізнавальної
активності та творчих здібностей учнів.
Для реалізації поставленої мети працюю над завданнями:
застосування інтерактивних методів для
розвитку пізнавальної активності учнів, формування логічного і системного
мислення;
створення умов для формування вмінь і
навичок пошукової роботи, зокрема, використовуючи сучасні інформаційні ресурси;
оптимальний розвиток навичок роботи з
інформацією; поєднання правових знань з життєвим досвідом та майбутньою
професійною діяльністю.
Зазначу, що організація інтерактивного навчання передбачає моделювання
життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблем на
основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє
формуванню в учнів комплексу навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню
на уроках атмосфери співробітництва й взаємодії.
Незважаючи на те, що проблема використання інтерактивних методів у
навчально-виховному процесі досліджується давно, певне коло питань й досі
залишається невирішеним. Так, як і раніше, більшість навчального часу на уроках
відводиться репродуктивній, нетворчій діяльності учнів, а значна частина
завдань у підручниках мають відтворювальний характер. Тому дана робота є
спробою пошуку оптимальних форм і методів навчання з метою формування творчої,
високоосвіченої та соціально адаптованої особистості.
Я почала роботу над впровадженням інтерактивних методів з опрацювання
праці О. Пометуна і А.Пироженка «Сучасний урок. Інтерактивні технології
навчання», у якій викладені основи класифікації і особливості застосування цих
методів. У впровадженні їх в практику навчання правознавства допоміг посібник
О. Мокрогуза «Інноваційні технології на уроках історії та правознавства». І,
нарешті, допоміг досвід вчителів, елементи якого трапляються на сторінках
фахового журналу «Історія і правознавство», який видається видавничою групою
«Основа». На основі опрацьованої інформації планую і спрямовую свою діяльність.
Не секрет, що викладання правознавства пов’язане з використанням
великого обсягу інформації, що робить застосування інтерактивних методів
особливо ефективним.
Системно працюючи над цим проблемним питанням у ході своєї практичної
діяльності, я змогла в повній мірі оцінити переваги використання інтерактивних
методів в навчально-виховному процесі, як для учнів, так і для вчителя.
Учень має
можливість:
покращити
мотивацію та підвищити інтерес до навчання;
З
розвивати самостійність і творчість; краще сприйняти й усвідомити
навчальний матеріал; виробляти навички практичного застосування; формувати
ключові компетенції.
ефективно організовувати контроль знань,
умінь і навичок учнів;
-
економно використовувати
навчальний час;
коригувати навчальний процес завдяки
забезпеченню зворотнього зв’язку з учнями;
розширювати та комбінувати види роботи з
учнями; створювати умови для здійснення індивідуального та диференційованого
підходу.
У своїй роботі використовую методику аналізу загальної підготовки
готовності дитини до навчання; методику організації ігрової діяльності учнів;
інформаційно-комунікаційні технології; роботу з обдарованими дітьми; сходинки
творчого зростання. Впевнена, що використання інтерактивних методів на уроках
правознавства сприятиме розвитку творчих здібностей школярів.
Готуючи уроки з використанням інтерактивних методів, я виокремила для
себе головні правила організації навчання на уроці. Зокрема, треба залучити до
роботи в тій чи іншій мірі всіх учнів. Особливу увагу треба звернути на
психологічну підготовку учнів, адже, не всі, хто прийшов на урок, готові
психологічно до безпосередньої участі в тій чи іншій формі роботи. Дається
взнаки закомплексованість, скованість, традиційність поведінки. З огляду на це
корисними є розминки, постійне заохочення учнів до активної участі в роботі,
надання можливості для самореалізації учня. Для ефективної роботи на уроці
передусім прагну створити фізичний комфорт для учнів. Погано, якщо комусь з
учасників доведеться сидіти на занятті півобертом чи в тисняві.
При використанні інтерактивних методик важливим є звернення до думки
учня, як при постановці мети уроку, так і при підбитті підсумків уроку. Дуже
важливо знати, чи досягли учні очікуваних результатів уроку. Тому мета уроку
повинна бути зрозумілою учням і посильною для досягнення. Одним із головних прийомів
є фіксація мети, очікуваних результатів на дошці або слайді презентації (щоб
вона завжди була перед очима учнів) з поверненням до поставленої мети
наприкінці уроку, або переконатися, що її досягнуто.
Як правило, для перевірки очікуваних результатів ставлю такі питання:
Що ви знали з цієї теми?
Що нового дізналися?
•
Якого досвіду ви набули?
Що вас найбільше зацікавило?
-
Які у вас є запитання з цієї теми?
■
Про що ви сьогодні хотіли
дізнатися більше?
■
Що сьогодні ви сприймали важко або
не сприйняли взагалі?
Як ви будете використовувати ті знання, які одержали сьогодні?
Працюючи короткий час на педагогічній ниві, я неодноразово ставила для
себе питання:
•
Навіщо учням те, що ми вивчаємо на
уроках правознавства?
Що вони знатимуть через 45 хвилин, через рік, через два роки?
Чого вони повинні навчитися на моєму уроці?
Як я можу домогтися усвідомлення ними важливості знань і умінь?
Для мене стало очевидним: щоб мати бажані результати, треба обов’язково
залучати учнів до роботи, до творчості. Тому шляхом анкетування, бесід я в
кожній новій навчальній групі намагаюсь дізнатися — що їм подобається, а що ні
у викладанні правознавства? Що значить для них бути «цікавим»? Які види
навчальної діяльності їм більше до вподоби? Чи почувають вони себе на уроці
розкутими?
На уроках правознавства постійно доводиться привертати увагу учнів до
важливих суспільно-політичних проблем. В своїй щоденній роботі я намагаюсь
розвивати їх мислення, вчити встановлювати причинно-наслідкові зв’язки і
виробляти спеціальні навички, зокрема, вміння самостійно працювати. Велику
увагу приділяю підвищенню рівня правової культури підростаючого покоління.
Для того, щоб охопити весь необхідний навчальний матеріал і глибоко
його вивчити:
даю завдання учням для попередньої
підготовки, випереджальні домашні завдання;
ретельно відбираю до уроків такі
інтерактивні прийоми, які дають учням ключ до освоєння теми;
під час інтерактивних вправ даю учням час
подумати над завданням, сприйняти його серйозно;
« спокійно й глибоко обговорюємо підсумки виконання інтерактивних
вправ.
Яким би не був урок за формою проведення, його слід організувати так,
щоб забезпечити максимально можливу активність учнів з постійно діючим
зворотним зв’язком. Серед найбільш ефективних інтерактивних методик є
проведення рольових, ділових ігор, дискусій, застосування «Мозкового штурму»,
робота в парах і групах, метод «Мікрофон», «Займи позицію», «Логічний
ланцюжок», термінологічна розминка, гра «Моделювання ситуації», метод «Прес»,
«Коло ідей» тощо.
У своїй практичній діяльності користуюся багатьма засобами і прийомами
інтерактивного навчання. Однією з таких вправ є «Мозковий штурм». Це ефективний
метод колективного обговорення, пошук рішень шляхом вільного висловлювання
думок всіх учасників. Як свідчить практика, шляхом «мозкового штурму» всього за
кілька хвилин можна визначити десятки ідей. На уроці називаю тему дискусії і
запрошую учнів узяти участь у обговоренні шляхом «штурму», який організовую за
такими етапами:
усі учасники пропонують ідеї щодо
розв’язання порушеної
проблеми;
ідеї записуються на дошці;
коли всі ідеї зібрані, вони
групуються, аналізуються і відбираються; вибираються ті, що можуть допомогти
розв’язати порушену
проблему.
Впровадження
інтерактивних методів у практику роботи, разом з тим, пов’язане з певними
труднощами і проблемами. Насамперед, найчастіше доводиться стикатися з
обмеженістю інформації, яку доводиться додатково готувати до уроку,
недосконалістю підручників з вивчення історії і правознавства, і, часто, з
байдужістю учнів до вирішення проблем, які стоять на уроці. Основним недоліком
групової роботи є різний рівень знань і можливостей учнів, що, в кінцевому
результаті, впливає на результативність роботи всієї групи і створює
психологічну напругу. До того ж підготовка кожного інтерактивного уроку вимагає
значних затрат часу. Все це разом не дозволяє робити всі уроки інтерактивними.
У кінцевому підсумку такими є окремі, найбільш зручні за темою уроки, або ж на
уроці використовуються окремі методи інтерактивного навчання.
Я твердо
переконана, що використання цих методів створюють реальні умови для
самонавчання, збудження розумової, емоційної, вольової сфер дитячої діяльності,
знаходження за допомогою експерименту відповідей для пояснення причин і
наслідків певних історичних подій, понять. В процесі такої співпраці учні
обов’язково відчувають свій рух уперед.
Тренінг
креативності та розвитку творчих здібностей.
Тема: «Світ творчості
навколо мене»
Група: Здібні,
обдаровані учні.
Мета: Максимально –
сприяти психічному й особистісному розвитку кожної дитини; допомогти учням
розкрити свій життєтворчий потенціал; розвивати пізнавальні і творчі здібності
учнів, навички спілкування у навчально-ігровій діяльності; сприяти розвитку
творчої уяви, допитливості, сміливості та гнучкості мислення.
Результати
Наприкінці заняття учні:
- розкривають зміст поняття « здібності», «творчість»;
- удосконалюють навички креативного
мислення, творчої уяви, допитливості, гнучкості мислення;
- набувають навичок активного спілкування у навчально-ігровій діяльності;
Ресурсні матеріали: папір,
стікери, маркери, фломастери.
Що підготувати заздалегідь
-
Плакат «Очікування», на якому зображено
небо.
-
Чашку.
-
Аромолампу.
-
Музичний супровід.
-
Підготувати з волонтерами інформаційне
повідомлення на тему: «Творчі здібності».
Хід тренінгу.
І. Вступна частина (10 хвилин)
1. Знайомство (3 хв.)
Звучить музика. Вправа «Запрошення до чаю».
Мета.
Самопізнання учасників, створення
доброзичливої атмосфери в групі.
Передаючи по колу чайну чашку,
учасники промовляють…( називають по імені сусіда «Приходь до мене на чай, бо
я…» (цікавий співрозмовник, інтелектуальна особистість, вмію розважатись і
т.д.))
2. Правила роботи в групі (2 хв.)
Мета. Організація
заняття.
-
Активність;
-
Доброзичливість;
-
Я
– висловлювання;
-
Слухати і чути;
-
Піднята рука;
-
Тут і тепер;
-
Вимкнений телефон;
-
Діяти за правилом Я +Ти = Ми;
-
Цінувати свій час і кожного;
-
Принцип добровільності і активності;
-
Правило відвертості і відкритості;
-
Говорити лише від свого імені.
3. Очікування (5хв.)
Вправа «Зоряне небо»
Мета. Виявлення сподівань
учасників, актуалізація концепції тренінгу.
- Ми зібралися у коло, щоб
поділитися своїми думками, послухати і почути кожного.
-
Адже наше з вами коло – замкнене ціле, а
кожна його часточка, тобто кожен із нас, має свою думку. Ми неповторні, здібні,
талановиті. Тема нашого тренінгу «Світ
творчості навколо мене».
-
Запишіть на стікерах-зірочках різного
кольору (залежно від настрою) свої очікування від заняття та розмістіть їх на
небі.
ІІ. Основна частина (25 хв.)
2.Теоретичний блок
1. Інформаційне повідомлення (3
хв.)
Здібності – індивідуальні риси особистості, які дають змогу за різних умов
успішно опанувати певну діяльність, розв’язати завдання, проблеми; характерні
для кожної людини.
Творчість – людська діяльність, яка породжує щось якісно нове, те, що має
суспільно-історичну цінність. Не кожну людину можна назвати творчою
особистістю.
Існує думка, що творчі здібності є вродженими й не підлягають вихованню.
Більшість із нас часто відчуває розчарування від наявності у своєму мисленні
блокуючих перешкод до творчості у вирішенні завдань – особливо коли необхідно
засвоїти дещо нове. Зникає впевненість у собі. Навіть якщо виникла творча
думка, все одно не дає спокою страх бути незрозумілим, в результаті чого ідеї
не впроваджуватимуться в життя, а з часом і зникають.
У дорослому житті люди стримують свою творчу уяву, в них зникає бажання
експериментувати й досліджувати. Таким чином, не можна реалізувати свій творчий
потенціал та подолати перешкоди на шляху до творчості. Це зовсім не означає, що
дорослим не вистачає здібностей, просто вони мало використовують свій творчий
потенціал. Чим доросліша людина, тим більше знижується рівень її творчих
здібностей.
Джордана Айана пропонує 10 стратегій, спрямованих на творче вирішення
завдань, пов’язаних із сім’єю , навчанням, роботою, захопленнями:
1.Підтримувати зв’язки з іншими людьми.
2. Створити навколо себе збагачене життєве середовище.
3. Виходити зі свого «футляра» -
подорожувати.
4. Розважатися, жартувати.
5. Розширювати свій світогляд – читати.
6.Наближатися до мистецтва.
7. Дати волю своїй альтернативній свідомості.
8.Зазирнути вглиб своєї душі.
Творчі особистості наділені такими якостями: творча уява, фантазія,
оригінальність, швидкість та гнучкість мислення.
Висновок: ці якості притаманні кожному із вас. Головне розвивати їх.
3. Практичний блок (22хв.)
( Об’єднання в групи за принципом
«здібності», «творчість».)
Вправа «Малюємо казку»(10 хв.)
Мета. Розвивати
вміння творчої уяви, інтуїції, систематизувати свої творчі ідеї; формувати комунікативні навички, вміння співпрацювати.
Інструкція. Кожна група отримує намальовані незавершені
фігурки. Якщо додати до них додаткові лінії, у вас вийдуть цікаві предмети або
сюжетні малюнки.
Завдання. Спробуйте придумати до малюнків історію, казку. Зробіть
її повною і цікавою. Додайте до неї нові ідеї. На роботу у вас є 10 хвилин.
Презентація груп (2 хв.)
Обговорення: - Чи складно
було виконувати цю вправу? Що заважало?
- Як швидко виникали оригінальні ідеї? У кого у вашій групі було найбільше
пропозицій? Чи були непорозуміння, різні думки? Чому?
Висновок: Кожен з вас креативна, творча особистість, яка має
власну неординарну думку, полюбляє мріяти і
дивувати інших, але в душі залишилася дитиною, яка полюбляє бавитися і в
якої безліч чудернацьких ідей! І це прекрасно. Відпочивайте, мрійте і залишайтеся
неординарними.
4. Релаксація.(
Музична з елементами аромотерапії.)(2 хв.)
Вправа «Пробудження внутрішніх ресурсів».
Мета. Підвищити
внутрішні ресурси учасників, зняти внутрішні бар’єри.
«Сядьте зручніше. Заплющте очі!
Зробіть вдих і глибокий видих. Уявіть себе в казковій країні. Перед вами
двері. Це ваші двері. Уявіть собі їх колір, форму, фактуру. Усе це – якості
ваших дверей. За ними багато цікавих, захоплюючих речей, про існування яких ви
не здогадуєтесь. Одна з них – це сила, якою ви ще не користувалися. Тут ви
знайшли і нові вміння, про існування яких у собі ви не здогадувалися. Не
поспішаючи відчиняйте двері. І в якій би формі не були вміння, дозвольте їм
сформуватися, нехай вони прийдуть до вас. Ці вміння можуть здаватися вам
дивними, незвичними. Уявіть, що вони у вас уже є. Спробуйте усвідомити, що це
ваша невід’ємна частина. Нехай творча сила міцніє, навички покращуються. Ви
можете користуватися цими уміннями в разі необхідності. А зараз залиште їх,
тихенько зачиніть двері. Ви почуваєтеся добре, збережіть у собі відчуття вміння
і творчої сили. Відкрийте очі!
Обговорення: Що відчули? Чи змінився настрій! Чи впливає музика на
емоційний стан людини?
5. Робота в малих групах.
(Об’єднання в групи за принципом: «я, ти, ми».
Вправа «Нові ідеї щодо старих речей»(8 хв.)
Мета. Розвиток уяви,
оригінальності, гнучкості, формування самостійності й нестандартності мислення.
Інструкція. «Ми з вами знаємо, що з часом все змінюється,
особливо старі речі, з якими нам часто не хочеться розлучатися.»
Завдання. «Удоскональте якусь річ, щоб вона відповідала попиту
сучасності»
Презентація груп .
Обговорення. Чи складно було знайти нові рішення та ідеї щодо
старих речей? Як швидко виникали
оригінальні ідеї?
Чи складно було обговорювати й відстоювати свої ідеї у групі?
ІІІ. Заключна частина (10 хв.)
1.
Рефлексія
(2 хв.)
-
На сьогоднішньому тренінгу я….
2.
Очікування
«Зірка мрій»(3 хв.)
Кожен учасник підходить до плакату із зірочками, називає свої емоції після
заняття, повідомляє, чи справдилися очікування, і якщо справдилися, переклеює
свою зірочку на землю. Таким чином, зірка, що впала, здійснює бажання учасника
3.
Завершення
тренінгу. Легенда.
Будь готовим до нових знань!
Якось один юнак прийшов до наставника і попросив :
-
Я хочу, щоб ти був моїм учителем.
Допоможи мені пізнати життєву мудрість.
-
Гаразд, - погодився вчитель, - розкажи
мені про себе. Учень розповідав про свої достоїнства, про те, як багато він
знає й скільки всього вміє. Учитель
вислухав, а потім дав йому перше завдання.
Але юнак не
погодився з ним, вирішив, що завдання це невдале, що для початку потрібне
зовсім інше. Він казав:
-
Я вже багато чому навчився, досяг
чималих успіхів у житті. Так, можливо в інших галузях. То чому б їх не
перенести на вказану ситуацію!
Що б не пропонував наставник, у юнака завжди віднаходився правильніший
розв’язок завдання.
Тоді мудрець дав хлопцю порожню склянку, а сам почав наливати в неї вино із
глека. Спочатку склянка наповнилася до половини, потім по вінця, а вчитель усе
наливав і наливав напій. Юнак певний час спокійно дивився, як вино
переливається зі склянки на землю, але згодом не стримався й закричав:
-
Досить лити! Ми лишень намарно
витрачаємо вино!
-
Точнісінько так само, як і я намарне гаю
свій час. Я міг би навчити тебе багатьом речам, але ти вже переповнений, наче
ця склянка.
-
Юнак запитав:
-
То що, мій минулий досвід нічого не вартий?
-
Ти володієш сьогодні достатнім багажем
знань. Але якщо ти прагнеш більшого він не приведе тебе до творчої мети. Йди
собі! І повертайся лише тоді, коли спорожнієш. Коли будеш готовим до нових
знань!
Висновок: У кожного в душі величезний захоплюючий світ. Усі
знання, досвід, вміння, які вже отримано, привели нас туди, де ми зараз,
власне, й перебуваємо. Продовжити свій шлях розвитку та зростання допоможе
пошук нового,іншого, відмінного. Усе, що від
нас вимагається – прагнути розвивати свої творчі можливості. Чого я вам
бажаю!
Комментарии
Отправить комментарий